Menu
- Odpowiedz
- Spis wątków
- Napisz nowy wątek
- Spis kategorii
- Szukaj
- Zaloguj się
- Przypomnij mi moje hasło!
- Zarejestruj się
- Strona klubu miłośników UltraLightów

 
Witaj Aeromaniaku
aeromaniak » Forum » Aby Lepiej Ladowa... »

Strony, które warto odwiedzić
Wszystkie fora czyta aktualnie 1 osób
» Dodaj swoją reklamę «
- r e k l a m a -

Ostatnia wiadomość w wątku: 2006-04-21 07:58:10 napisana przez piotrolot
Pokaż ostatnią wiadomość

Wyświetlam 3 wiadomości na 1 stronie
piotrolot
Użytkownik globalny

Napisanych postów: 20
Ostatni post: 2006-05-16 13:17:08


Napisz e-mail do autora Napisz prywatna wiadomosc do tego autora
1. Aby Lepiej Ladowac Lotnia Odpowiedz
2006-04-16 23:34:13 | URL: #
    Cytuje dobre wypowiedzi profesjonalistow . Thomas Rauch byly czlonek Kadry Narodowej i pilot testowy lotni w czasopismie Fly & Glide.
Nowoczesna uprzaz wyczynowa rozni sie od tej ktora latalismy w szkole znacznie poprzez zawieszenie punktu ustawienia ciala pilota. Przygladajac sie z boku punkt ten lezy w szkolnych uprzezach w srodku ciala pilota .W wyczynowkach punkt ten lezy ponad srodkiem ciala . Przygotowanie sie do ladowania w takiej uprzezy jak szkola uczy jest bardzo trudne, poniewaz punkt zawieszenia pilota i punkt obrotu ciala lezy poza srodkiem ciezkosci ciala.W tym wszystkim w czasie przygotowania przeszkadza konstrukcja rurkowa albo karbonowa plyta na plecach. Doswiadczeni piloci przygotowuja sie do ladowania bardzo pozno. Ma to swoje uzasadnienie. korektury na sterownicy moga byc bardzo trafnie przeprowadzone. Przygotowanie sie jest zawsze zakluceniem aerodynamicznej sytuacji i doprowadza do krytycznych faz.Przygotowac sie w pelni w uprzezy wyczynowej bez pomocy rak jest nie mozliwe.W momencie kiedy tylko czesc ciezaru pilota zostanie przemieszczona na Trapez ( Ramiona Lotni) zostanie przemieszczony punkt oddzialywania sily ciezkosci na lotnie. To musi byc skorygowane i moze doprowadzic , ze druga czesc ciezaru pilota bedzie oddzialywac przeciwnie .Przy takim rozkladzie sil w czasie ladowania pilot musi wypchnac na przeciw oddzialywaniu tych sil. Doswiadczeni piloci laduja w rodzaju " kociego grzbietu " i w ten sposob pelen ciezar pilota pozostaje w uprzezy. Pare metrow przed wypchnieciem zdecydowanie przemieszczaja oni dlonie po ramionach lotni i wypychaja !
Kto te punkty przy swoim ladowaniu uwzgledni nie bedzie mial problemow w pilotazu nowoczesnej lotni wyczynowej. Kiedy wisi sie za nisko , nie ma sie wystarczajacej dlugosci rak aby wypchnac lotnie .Dlonie na wysokosci ramion sa wtedy wystarczajacym kompromisem . Bardzo wazne jest aby po przelozeniu dloni ze sterownicy na Ramiona Lotni przytomnie obwisac w uprzezy a nie podpierac sie dlonmi na ramionach lotni. Ramiona lotni trzymamy luzno w dloni i tylko je prowadzimy nie wyciskajac z nich sokow. Nalezy uwazac aby lotnia zachowala swoja stala predkosc i nie powinnismy lotni w locie slizgowym " Otwierac " . Jasne jest ,ze wklesly krzyz i nogi wyciagamy do tylu. Teraz juz tylko dajmy sie lotni wyszybowac. Kiedy sterownica lotni znajduje sie okolo pol metra od murawy lotniska usiluje tylko ta wysokosc utrzymac . Kiedy lotnia staje sie zdecydowanie powolna albo " gabczasto miekka " i jezeli juz nia nie mozna trzymac wysokosci , wypychamy ja konsekwetnie!
Przy duzych obciazeniach powierzchni od 9 m2 lepiej wypychamy wczesniej jak pozniej . Kiedy pilot za wczesnie wypchnal i lotnia strzela w powietrze " kangura " nalezy ramiona pilota koniecznie trzymac wyprostowane . Najmniejsze zwatpienie i drgniecie Ramion pilota spowoduje " zwalenie " sie na nos lotni i Crash. Pozostawiajac ramiona konsekwentnie wyprostowane lotnia przepadnie jak spadochron a pilot wykona w 98 % ladowanie stojac na stopy .Z odrobina wyczucia i konsekwentnego treningu wykonanie perfekcyjnego ladowania nie jest problemem. Thomas Rauch lata ponad 15 lat i do tej pory pogial dwa ramiona lotni . Jak pisze lata zawsze z kolami na sterownicy !
Tekst z zeszytu DHV tlumaczyl Piotr Adams


piotrolot
Użytkownik globalny

Napisanych postów: 20
Ostatni post: 2006-05-16 13:17:08


Napisz e-mail do autora Napisz prywatna wiadomosc do tego autora
2. RE: Aby Lepiej Ladowac Lotnia Odpowiedz
2006-04-17 10:30:19 | URL: #
    Corinna Schwiegershausen Mistrzyni Swiata 1999 .
Na dobre ladowanie sklada sie wiele punktow :
1. Pilot musi znac predkosc zerwania strug swojej lotni oraz obciazenie powiezchni w m2 aby uniknac " Kangura " albo " Zwalenia " sie na nos . Im bardziej skomplikowana uprzaz tym odpowiednio szybciej pilot powinien sie przygotowac do ladowania.
2.Odpowiednio szybko musimy zdecydowac sie na ladowisko i kierunek podejscia z uwzglednieniem innych pilotow w powietrzu,sily wiatru i jego kierunku. Przy poprzecznym nalocie na os lotniska chetnie rozwlekam tor lotu aby optymalnie korygowac " kopniaki powietrza " , mocne duszenie orez kierunek ladowania! W idealnym przypadku od nalotu poprzecznego do punktu przyziemienia nie powinno byc zadnych przeszkod na ladowisku.
3. Spadochron hamujacy pomaga nie tylko zaklocic efekt " poduszki " powietrznej lotni wyczynowej lecz skutecznie utrzymuje srodek ciezkosci ciala pilota daleko z tylu . Spadochronik hamujacy jest mocowany centralnie na uprzezy i ciagnie mnie do tylu orez zabezpiecza mnie w ten sposob przed zwaleniem sie lotni na nos.
4. Ladowanie bezpieczenstwa : przy mocnym zmiennym wietrze przygotowuje sie do ladowania na kolach . Przy duzej predkosci pilot lezac w uprzezy posiada duza sile manewru w efekcie " poduszki powietrznaj " . Laduje zawsze tak w czasie ekstremalnego wyczerpania po dlugim locie .
5. Ekstremalne ladowanie . Jezeli zle ocenilam sytuacje , poniewaz turbulencja albo zla decyzja byla tego powodem , po probie wypchniecia mozliwie szybko puszczam rece z Ramion Lotni i luzno przyciagam je do ciala . Wybieram zawsze mniejsze zlo w postaci wygietego ramienia lotni zamiast zlamanej reki . Na koniec dobry typ: Po wykonaniu napraw lotni i dlugich jesiennych przerwach albo Psychozie ladowania wyszukuje ladowisko z idealna nawierzchnia i tam punkt po punkcie przerabiam wszystkie fazy idealnego ladowania .

piotrolot
Użytkownik globalny

Napisanych postów: 20
Ostatni post: 2006-05-16 13:17:08


Napisz e-mail do autora Napisz prywatna wiadomosc do tego autora
3. RE: Aby Lepiej Ladowac Lotnia Odpowiedz
2006-04-21 07:58:10 | URL: #
    A Ja Laduje

Zona twierdzi , ze w ogole nie umie ladowac! Koledzy opowiadaja ,ze nie widza powodow do paniki pomimo ze jeden z ktorym latalem przed rokiem tylko wzdychal - O BOZE - O JEJKU .Ladowalem lotnia Viagro wielokrotnie ze spadochronem hamujacym i robilem prawidlowe przyziemienia na stopy .Zdazaly sie tez i nie ciekawe ladowania ale jak widze jak laduje moj klubowy kolega AEROS MEISTER Thomas Pellicci to nie mam sie czego wstydzic .
Ladowanie lotnia w czterech sytuacjach moze byc zawsze nieciekawe :
1. Wypchniecie za wczesne grozi kangurem
2. Wypchniecie za pozne grozi zwaleniem sie na kola
3. Ladowanie z tylnym wiatrem
4. Ladowanie bez wiatru
5. Ladowanie z bocznym wiatrem
Po wyborze ladowiska bardzo wazne jest rozpoznanie skad wieje wiatr. Kiedy brakuje w poblizu ladowiska drzew lisciastych , schnacej bielizny na sznurku , stadionu sportowego z flagami , Domow towarowych z reklamowymi flagami ,dymow z kominow czy stacji benzynowej z flagami , spogladam na moj GPS. Krazac plasko nad ladowiskiem daje sie znosic przez wiatr. Jezeli GPS pokazuje wiecej jak predkosciomierz to jasne , ze lece z wiatrem tylnym . Bräuniger Vario IQ - Competition-GPS w czasie plaskiego krazenia digitalnie wyswietla sile i kierunek wiatru. Od trzech lat eksperymentuje rowniez dla zabawy z sonda wiatrowa , ktora zrzucam z okolo 200 m . Jest to spadochronik o pow. 1 m2 dociazony olowiem . Spadochronik ciagnie za soba tasme pokazujaca skad wieje. Spadochroniarze uzywaja tylko tasmy.
Kiedy zapadla decyzja z ktorej strony podchodze do pola , nie ma juz odwrotu . My szybownicy mamy tylko jedna szanse jak SAPER.
Kiedy znalazlem sie w tzw " POZYCJI " na kregu ( 90 - 100 m wysokosci ) na przeciw punktu przyziemienia ( litery T ) otwieram uprzaz i kontrolnie sprawdzam stopy czy nie wplataly mi sie w sznurowki . Od tego momentu dziwnie zaczyna mi walic serce z czym juz sie dawno obylem. Szybownicy mowia , ze zaczynaja nogi wpadac we Flater . Najlepsza reakcja na to to spokojne glebokie wdechy przez nos . Jest to normalna reakcja pilota przed przyziemieniem i nie mamy sie czego wstydzic. Moj ostatni kierownik stanu wojennego w aeroklubie JGA w moim ostatnim locie z nim na motoszybowcu Ogar strasznie " puszczal wiatry " do ladowania. Wysiadlem zagazowany. Kazdy z nas reaguje inaczej i wiadomo ,ze w tej fazie lotu wymagana jest pelna koncentracja a szczegolnie gdy ladujemy w kilka osob na raz. Na kregu w pozycji zapada decyzja z ktorej strony podchodzimy do pola . Tutaj krazac w lewo czy w prawo oznajmiamy innym , ktorzy dolatuja do kregu czy bedziemy budowac runde lewo zakretowa czy prawo zakretowa . Na ladowiskach " tekstylnych " wszystko to zalezy od kierunku wiatru na wiatrowskazie !
Na moim gorskim ladowisku opuszczam " POZYCJE " majac ok . 90 m i uwzgledniajac sytuacje na ladowisku wykonuje runde dwuzakretowa pamietajac aby nie zalatywac za pojedynczo rosnace drzewa ( grozba naglych przyduszen ) . Czasami kiedy jestem sam na ladowisku przy wietrze silnym osemkuje na krawedzi pola .Nigdy nie przed przeszkodami , lepiej ponad nimi . Stwierdzone jest ,ze przeszkody przyciagaja jak magnez ! W nalocie z wiatrem i locie poprzecznym do osi ladowiska lece z predkoscia nieco wieksza miedzy 50 -60 km / h .Im bardziej turbulentnie tym odpowiednio szybko. W ten sposob turbulencje daja sie odpowiednio kompensowac . Do ladowania staram sie na prostej trzymac stala predkosc i jakos nie lubie schodzic na gazie. Przy silnym wietrze wielokrotnie nie dolecialem do dolnego ogranicznika bo celowo przyspieszalem . Predkosc szybowania lezy pomiedzy predkoscia najmniejszego opadania a najlepszej doskonalosci ok. 45 km/h . Jest to rozne dla typow lotni.
Przed wypchnieciem staram sie lapki trzymac rowno na Ramionach lotni na wysokosci moich uszu. Trzymajac rece nie rowno wypychamy lotnie krzywo co powoduje wystrzal jednego skrzydla w powietrze i zachaczenie przeciwnym skrzydlem o podloze. Trzymajac rece za wysoko lotnia nie da sie kompletnie wypchnac .
a . Przy dobrym wietrze przeciwnym nie musimy wypychac z calej sily.
b. Przy wietrze zerowym wypychamy zdecydowanie
c. Przy wietrze tylnym wypychamy tak silnie , jak Terminator
a Drodzy Czytelnicy jak ja wypycham , to spytajcie o to zony

Wyświetlam 3 wiadomości na 1 stronie


Użytkownik: Gość
Status: Niezalogowany

Statystyki
Na forum jest 1 użytkowników. W tym: 0 zalogowanych, 1 gości
Na forum znajduje się 249 wiadomości w 104 wątkach.

:: Odpowiedz :: Spis wątków :: Napisz nowy wątek :: Spis kategorii :: Szukaj :: Zaloguj się :: Przypomnij mi moje hasło! - Zarejestruj się

 
Forum dyskusyjne obsługiwane przez
free4web.pl - Darmowe narzędzia dla webmastera