Logo  
Menu
- Odpowiedz
- Spis wątków
- Napisz nowy wątek
- Spis kategorii
- Szukaj
- Zaloguj się
- Przypomnij mi moje hasło!
- Zarejestruj się
- Strona domowa HIV INFO +/-

 
FORUM DLA LUDZI Z HIV/AIDS, DLA ICH BLISKICH I WSZYSTKICH ZAINTERESOWANYCH (na czat wchodzimy klikajac logo)
FORUM HIV/AIDS-Plus i Minus » UKLAD IMMUNOLOGICZNY » Wpływ odżywiania ... »

Strony, które warto odwiedzić
Wszystkie fora czyta aktualnie 1 osób
» Dodaj swoją reklamę «
- r e k l a m a -

Ostatnia wiadomość w wątku: 2016-12-25 09:15:11 napisana przez Wr.wojtek
Pokaż ostatnią wiadomość

Wyświetlam 6 wiadomości na 1 stronie
Elisabetta
Administrator

Elisabetta

Napisanych postów: 4329
Ostatni post: 2019-12-07 10:21:53


Napisz e-mail do autora Odwiedź stronę domową autora Napisz prywatna wiadomosc do tego autora
1. Wpływ odżywiania na układ immunologiczny Odpowiedz
2015-10-04 09:37:52 | URL: #
    Układ immunologiczny działa jak sprawna maszyna broniąca organizm przez
różnymi chorobami. Funkcjonuje perfekcyjnie, kiedy o niego dbamy i eliminuje
samodzielnie większość infekcji. Wśród wielu zasad zdrowego stylu życia i dbałości
o układ odpornościowy bardzo duże znaczenie ma prawidłowo zestawiona dieta,
bogata w składniki mineralne, witaminy oraz odpowiednią ilość makroelementów.
Posiłki powinny być nie tylko zbilansowane, ale także regularnie rozłożone w ciągu
dnia. Najlepszym rozwiązaniem jest spożywanie 4-5 posiłków dziennie, z czego
śniadanie, obiad i kolacja są nieco większe od drugiego śniadania i podwieczorku.
Regularne, stałe dostawy energii pozwalają organizmowi sprawnie funkcjonować,
a witaminy i mikroelementy dostarczane z każdym posiłkiem wzmacniają układ
odpornościowy, przez co rzadziej chorujemy lub łagodniej przechodzimy wszelkie
infekcje. Zbyt długie przerwy między posiłkami oraz przejadanie się podczas
jednego posiłku zdecydowanie obniżają kondycję układu immunologicznego.
Należy pamiętać, iż tylko dobrze odżywiony organizm jest w stanie skutecznie
walczyć z licznymi zagrożeniami. Najbogatszym źródłem witamin i minerałów
są warzywa i owoce, ale w codziennej diecie należy dostarczać także
białka, tłuszcze i węglowodany, których zalecanymi źródłami są: produkty
pełnoziarniste (pieczywo, makarony), kasze oraz brązowy ryż, a ponadto
produkty mleczne i nabiał (jaja, biały ser, jogurt naturalny, kefir, maślanka),
mięso, ryby oraz ‚zdrowe tłuszcze roślinne, jedno i wielonienasycone.

Wskazane jest także spożywanie tzw. probiotyków, zwłaszcza po kuracjach
antybiotykowych. Probiotyki to żywe mikroorganizmy, działające dobroczynnie
na organizm. Przykładem mogą być bakterie Lactobacillus, obecne w jogurtach
i innych produktach mlecznych. Kolonizują one nasze jelita, uniemożliwiając
mikroorganizmom chorobotwórczym ich zasiedlenie, a dodatkowo zmniejszają
ryzyko alergii pokarmowych i wygaszają stany zapalne ścian jelit.

Dla odporności największe znaczenie ma witamina C. Jest ona silnym
antyoksydantem, chroni więc organizm przed działaniem wolnych rodników.
Wpływa także na proces syntezy kolagenu, który ułatwia gojenie się ran, odnowę
komórek skóry, naczyń krwionośnych, dziąseł i zębów. Pod wpływem witaminy C
zwiększa się ilość limfocytów T, a tym samym usprawnia odpowiedź immunologiczna.
Witamina C występuje w dużej ilości w czerwonej papryce, natce pietruszki, owocach
dzikiej róży, cytrusach, czarnej porzeczce, pomidorach, kalafiorze oraz
brokułach.

Witaminy A i E korzystnie wpływają na nabłonek skóry, skracają czas choroby
oraz przeciwdziałają procesowi starzenia się komórek. Wzmacniają także
działanie komórek układu odpornościowego, a w przypadku witaminy
E istnieją również doniesienia, mówiące o jej ochronnym działaniu
przed nowotworami. Witaminy te znajdziemy w olejach roślinnych,
maśle, jajach, mleku, pieczywie pełnoziarnistym, orzechach i szpinaku.

Warto pamiętać także o witaminach z grupy B, szczególnie B6 i B12.
Obecne są one w kiełkach pszenicy, drożdżach piwnych, warzywach
strączkowych czy jajkach (B6), chudym mięsie, serach i mleku (B12).
Witamina B6 jest niezbędna w procesie wytwarzania przeciwciał przez limfocyty B.
Ponadto łagodzi objawy depresji i astmy, zapobiega rozwojowi
choroby wieńcowej oraz gwarantuje spokojny sen. Witamina B12
wpływa bardzo korzystnie na układ nerwowy, jest także ważnym
składnikiem układu krwiotwórczego, przez co chroni przed anemią.

Spośród minerałów na układ immunologiczny bardzo korzystnie wpływają cynk,
którego często brakuje nam w diecie, oraz selen. Cynk jest niezbędny do
prawidłowego rozwoju i aktywacji limfocytów T, chroni zatem organizm przed infekcjami. Duże ilości cynku zawierają migdały i orzechy brazylijskie, a także otręby,
pestki dyni, pieczywo pełnoziarniste oraz czerwone mięso (schab, wołowina).
Najwięcej cynku znajduje się w ostrygach - już dwie sztuki zapewniają dzienną
porcję tego pierwiastka. Selen posiada właściwości antybakteryjne, antywirusowe
i przeciwzapalne, przez co jego zasadniczą rolą jest wspieranie układu odporno‑
ściowego. Współdziała z witaminą E w zapobieganiu starzeniu się
komórek. Brak selenu objawia się ogólnym osłabieniem organizmu,
zmęczeniem oraz podatnością na infekcje.

Nie zapominajmy także o żelazie, a tym samym o białku, których najlepszymi
źródłami są mięso, ryby, nabiał czy rośliny strączkowe. Niedobory białka i żelaza
w diecie przejawiają się spadkiem odporności i problemami dermatologicznymi,
a braki żelaza doprowadzają dodatkowo do niedoborów hemoglobiny i rozwoju anemii.
Zapobiegaj i wzmacniaj odporność naturalnymi metodami! Jedz czosnek i cebulę,
o których od dawna wiadomo, że zawierają substancje o działaniu antybakteryjnym,
przeciwwirusowym i przeciwgrzybiczym. Są także cennym źródłem witamin:
C, B1, B2, B3, prowitaminy A, oraz: wapnia, potasu, magnezu oraz żelaza,
miedzi, niklu, kobaltu, chromu, selenu i germanu. Nienasycone kwasy tłuszczowe
omega-3, zawarte przede wszystkim w tłustych rybach morskich oraz oleju
lnianym, wpływają na wytwarzanie i aktywację leukocytów (szczególnie fagocytów)
pochłaniających mikroorganizmy chorobotwórcze, wzmacniając w ten sposób
odpowiedź immunologiczną. Korzystne działanie na organizm wywiera także miód.
Łagodzi przebieg wielu chorób, szczególnie infekcji górnych dróg oddechowych,
a spożywany regularnie cały rok, może działać jak ‘naturalna szczepionka’
wzmacniająca naszą odporność. Podobnie działają soki: z malin, aronii czy dzikiej
róży, które są doskonałym źródłem witamin C i A. Pamiętajmy tylko, aby dodawać
je do letniej wody, ponieważ gorąca zniszczy ich dobroczynne działanie.

A co działa niekorzystnie na układ immunologiczny? Dokładnie te same produkty,
o których wiemy, że są niezdrowe dla naszego organizmu.
Należy zatem wystrzegać się produktów wysoko przetworzonych, fast-foodów,
niskiej jakości margaryn, ciastek, a także wszystkich potraw, które zawierają
w swoim składzie tłuszcze typu trans.

Jednak największym wrogiem odporności i zdrowia jest cukier!
Jego nadmierne spożycie w znacznym stopniu osłabia działanie leukocytów,
co spowalnia odpowiedź immunologiczną. Osoby uzależnione od słodyczy i cukru
częściej i dłużej chorują, cierpią też z powodu wahań poziomu cukru we krwi, częstego
przemęczenia i bólów głowy.


opracowanie: dr n. med. Katarzyna Zwolińska
oraz mgr Małgorzata Gajewska


Strona PORTAL SPOŁ. DLA OSÓB POZYTYWNYCH

Martini2
Użytkownik globalny

Napisanych postów: 743
Ostatni post: 2017-11-23 14:56:18


Napisz prywatna wiadomosc do tego autora
2. RE: Wpływ odżywiania na układ immunologiczny Odpowiedz
2015-10-08 15:42:13 | URL: #
    Dorzuce dawkowanie wg norm RDA, SONA i takich jakie powinno sie przyjmowac w okresie rekonwalescencji lub walki z infekcja (w tym przewlekłą czyli rowniez HIV)
Calosc pod ponizszym linkiem
http://janus.net.pl/rda_sona.htm


"Do not go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail."

"Ci, którzy są wystarczająco szaleni, by myśleć, że są w stanie zmienić świat, są tymi, którzy go zmieniają."
^75malwina
Użytkownik lokalny

Napisanych postów: 12
Ostatni post: 2016-11-14 21:18:42


Odwiedź stronę domową autora Napisz prywatna wiadomosc do tego autora
3. RE: Wpływ odżywiania na układ immunologiczny Odpowiedz
2016-11-14 21:14:38 | URL: #
    a ja każdemu kogo interesuje ten temat poleciłabym film pt "cały ten cukier" jest w sieci, udowadnia jak niezdrowa może być nasza codzienna diata, którą uważamy za zdrową i jak wielkich zmian potrzebujemy


Carpe diem
nowaBerlin
Użytkownik globalny

nowaBerlin

Napisanych postów: 29
Ostatni post: 2016-11-30 01:59:45


Napisz prywatna wiadomosc do tego autora
4. RE: Wpływ odżywiania na układ immunologiczny Odpowiedz
2016-11-30 01:47:01 | URL: #
    Ja zauważyłam poprawę odporności po tym jak przeszłam na dietę wegetariańską.

Martini2
Użytkownik globalny

Napisanych postów: 743
Ostatni post: 2017-11-23 14:56:18


Napisz prywatna wiadomosc do tego autora
5. RE: Wpływ odżywiania na układ immunologiczny Odpowiedz
2016-12-02 14:33:18 | URL: #
    Super dla Ciebie! Moim zdaniem bycie vege jest warunkiem koniecznym do utrzymania odpornosci.
Zreszta nie tylko dla plusow, nowa piramida zywieniowa WHO2016 dokladnie pokazuje jak nalezy eliminowac z diety mieso i pszenice. Oszczedzili mieso i dali lrzyzwolenie na 3-4 razy w miesiacu ale to chyba tylko dlatego zeby ludzie nie doznali szoku. Mieso jest bardzo bardzo be. Nawet minusy od niego choruja. Dodac nalezy ze w kampanie wlaczyl sie A.Schwarzenneger ktory mowi "chcesz byc zdrowy, nie jedz miesa".
piramida who[/img]


"Do not go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail."

"Ci, którzy są wystarczająco szaleni, by myśleć, że są w stanie zmienić świat, są tymi, którzy go zmieniają."
Wr.wojtek
Użytkownik globalny

Napisanych postów: 5570
Ostatni post: 2017-11-12 17:01:22


Napisz prywatna wiadomosc do tego autora
6. RE: Wpływ odżywiania na układ immunologiczny Odpowiedz
2016-12-25 09:15:11 | URL: #
    nowaBerlin napisaďż˝/a:
> Ja zauważyłam poprawę odporności po tym jak
> przeszłam na dietę wegetariańską.

Dobrze jest jednak pamiętać aby dieta wegetariańska dostarczała organizmowi zbilansowanych wartości odżywczych, w tym szczególnie białka.

Ponoc charakterystyka ludzkiej szczęki oraz przewodu pokarmowego dowodzą, że człowiek to "zwierzę" jednak roślinożerne.


Jeśli to sprawi komuś przyjemność to mogę potwierdzić, że nie zawsze mam rację
Wyświetlam 6 wiadomości na 1 stronie


Użytkownik: Gość
Status: Niezalogowany

Statystyki
Na forum jest 1 użytkowników. W tym: 0 zalogowanych, 1 gości
Na forum znajduje się 218714 wiadomości w 19201 wątkach.

:: Odpowiedz :: Spis wątków :: Napisz nowy wątek :: Spis kategorii :: Szukaj :: Zaloguj się :: Przypomnij mi moje hasło! - Zarejestruj się

 
Forum dyskusyjne obsługiwane przez
free4web.pl - Darmowe narzędzia dla webmastera