Logo  
Menu
- Odpowiedz
- Spis wątków
- Napisz nowy wątek
- Spis kategorii
- Szukaj
- Zaloguj się
- Przypomnij mi moje hasło!
- Zarejestruj się
- Strona domowa HIV INFO +/-

 
FORUM DLA LUDZI Z HIV/AIDS, DLA ICH BLISKICH I WSZYSTKICH ZAINTERESOWANYCH (na czat wchodzimy klikajac logo)
FORUM HIV/AIDS-Plus i Minus » UKLAD IMMUNOLOGICZNY » Sen a układ immun... »

Strony, które warto odwiedzić
Wszystkie fora czyta aktualnie 1 osób
» Dodaj swoją reklamę «
- r e k l a m a -

Ostatnia wiadomość w wątku: 2015-10-04 09:41:55 napisana przez Elisabetta
Pokaż ostatnią wiadomość

Wyświetlam 1 wiadomość na 1 stronie
Elisabetta
Administrator

Elisabetta

Napisanych postów: 4329
Ostatni post: 2019-12-07 10:21:53


Napisz e-mail do autora Odwiedź stronę domową autora Napisz prywatna wiadomosc do tego autora
1. Sen a układ immunologiczny Odpowiedz
2015-10-04 09:41:55 | URL: #
    Sen, w wymiarze 7-8 godzin na dobę, jest konieczny dla prawidłowego
funkcjonowania organizmu człowieka, w tym także dla jego układu odpornościowego.
W tym czasie ulega on regeneracji, regulowane są funkcje immunologiczne,
wytwarzane są komórki cytotoksyczne (tzw. komórki NK, natural killers) oraz przeciwciała,
pozwalające na eliminowanie drobnoustrojów chorobotwórczych.

Skrócenie snu, zwłaszcza powtarzające się i długotrwałe, powoduje
wzrost podatności na choroby, zarówno zakaźne, jak i nowotworowe.
Spada produkcja limfocytów cytotoksycznych, przystosowanych do walki z
mikroorganizmami, wzrasta natomiast aktywność komórek, zwanych makrofagami,
których zadaniem jest stymulacja unaczynienia tkanek, co może być korzystne dla
wzrostu nowotworów.

Nieprzespane noce skutkują podwyższonym poziomem kortyzolu –
hormonu stresu, który między innymi obniża produkcję leukocytów
w grasicy i zmniejsza ich reaktywność, czyli obniża potencjał obronny.
Bardzo ważne jest, aby spać w całkowitym zaciemnieniu, ponieważ
dobowe wahania kortyzolu są zależne od światła (podczas snu przy świetle
obserwuje się wolniejszy spadek poziomu hormonu stresu - kortyzolu).

Za rytm snu i czuwania odpowiedzialny jest inny hormon – melatonina.
Jest on wytwarzany przez gruczoł - szyszynkę, zlokalizowaną w mózgu.
Jednak melatonina jest produkowana tylko wtedy, gdy znajdujemy się w ciemności.
Ma ona zdolność 'wymiatania' wolnych rodników z komórek (istnieje nawet
hipoteza, że opóźnia ich starzenie), osłabia procesy nowotworzenia, wspomaga
funkcjonowanie grasicy ('szkoły' rozpoznawania antygenów przez limfocyty T).
Warto więc przed snem zadbać o całkowite zaciemnienie, wyłączając także kolorowe
diody, czujniki i ekrany w pomieszczeniu, w którym śpimy. Wraz z wiekiem poziom
melatoniny się obniża, powodując zaburzenia rytmu dobowego snu
i czuwania.

Na bezsenność, niekorzystną dla układu immunologicznego, mają wpływ nasze
wieczorne przyzwyczajenia, na przykład w postaci oglądania telewizji czy grania
w gry komputerowe tuż przed snem. Na 30 minut przed położeniem się spać należy się
bowiem raczej zrelaksować i wyciszyć. Warto również zadbać o prawidłowe warunki
snu – poza wspomnianym już zaciemnieniem należy zapewnić właściwą temperaturę
i wilgotność powietrza. Śpijmy więc w dobrze przewietrzonych pomieszczeniach,
najlepiej w temperaturze 18-20 stopni Celsjusza. Zapewnimy sobie w ten sposób
prawidłowy przebieg procesów psychofizycznych organizmu.


opracowanie: dr n. med. Katarzyna Zwolińska
oraz mgr Małgorzata Gajewska


Strona PORTAL SPOŁ. DLA OSÓB POZYTYWNYCH



Użytkownik: Gość
Status: Niezalogowany

Statystyki
Na forum jest 1 użytkowników. W tym: 0 zalogowanych, 1 gości
Na forum znajduje się 218725 wiadomości w 19201 wątkach.

:: Odpowiedz :: Spis wątków :: Napisz nowy wątek :: Spis kategorii :: Szukaj :: Zaloguj się :: Przypomnij mi moje hasło! - Zarejestruj się

 
Forum dyskusyjne obsługiwane przez
free4web.pl - Darmowe narzędzia dla webmastera